Tuesday, 26 November 2013

Tugasan Ms Access

1) Definisi pangkalan data
1.1 Definisi 1
 Pangkalan Data ialah sekumpulan data atau maklumat mengenai sesuatu topik atau tujuan tertentu yang mempunyai hubungan logical di antara satu sama lain.
Ia disimpan sebagai satu sistem simpanan data yang tersusun dalam bentuk elektronik bagi memudahkan proses capaian oleh satu atau lebih aturcara penggunaan.

Rujukan ; http://icenkkmg.blogspot.com/2012/05/apakah-itu-sistem-pangkalan-data.html
 
1.2 Definisi 2
Pangkalan data merupakan satu sistem simpanan data yang tersusun, biasanya dalam bentuk elektronik. Sistem Pemprosesan Fail Tradisional Sistem yang dilaksanakan secara manual atau tradisi. Data dan maklumat disimpan di dalam fail-fail kertas yang kemudiannya disimpan di dalam kabinet-kabinet khas. Fail yang disimpan adalah mengikut turutan abjad dan nombor rujukan supaya pencarian fail dapat dilakukan dengan sempurna.
Pangkalan Data Himpunan data-data berkaitan yang dikongsi bersama oleh pelbagai kategori pengguna untuk memenuhi kehendak dan keperluan maklumat sesebuah organisasi.
 
Rujukan; http://ms.wikipedia.org/wiki/Pangkalan_data

Contoh Pangkalan Data
1. Microsoft Access
2. Microsoft SQL
3. Oracle 

Rujukan: http://blognyaramzi.blogspot.com/2013/02/microsoft-access-pengertian-sejarah-dan.html

2) Fungsi / kegunaan Pangkalan Data 

2.1 Fungsi/ kelebihan

a)Mengawal ulangan-elakkan pembaziran ruang storan, tenaga dan kos serta mengurangkan percanggahan data yang sama.
b)Berkongsi data-membenarkan ramai pengguna mencapai maklumat yang dikehendaki dalam satu masa yang sama.
c)Mengawal penggunaan pangkalan data kepada pengguna yang hanya diberi kebenaran


Rujukan: http://www.scribd.com/doc/24445682/Apa-Itu-Pangkalan-Data


2.2 Contoh Pangkalan Data

2.2.1 Perpustakaan


Rujukan ; https://www.google.com/search?q=sistem+peminjaman+buku+di+perpustakaan

Penggunaan pangkalan Data di perpustakaan memudahkan proses pinjaman buku dan lain-lain urusan tanpa perlu menunggu lama dan ia amat memudahkan pengguna.
-

2.2.2 Maybank

Rujukan; https://www.google.com/search?q=maybank2u

Sistem pangkalan Data di bank lebih memudahkan pelanggan membuat urusan tanpa mengira masa dan proses yang dilakukan hanya mengambil masa yang singkat.Ianya menjadi pilihan kepada semua



3) Fungsi


3.3.1 Table

§ sebagai laci umpamanya jadual stok, jadual pelajar  jadual pekerja mengandungi data seperti nama, alamat,nombor kad pengenalan,nombor telefon dsbnya.

§ setiap jadual dicipta secara berasingan  dan disimpan dalam pangkalan data yang sama jika ianya berkaitan contoh jadual senarai pelanggan hotel, jadual tempahan, jadual bilik.

§ Dalam jadual perlu didifinasikan semua field dan jenis data untuk setiap field yang dimasukkan,

§Data boleh terus dimasukkan dalam jadual. 

  Rujukan; http://cheabdrani.tripod.com/notaaccess.htm

  3.3.2 Form

§ Salah satu lagi kaedah untuk memasukkan data dalam pangkalan data dalam satu skrin yang khusus

§Sama seperti borang cetak bagi memudahkan memasukan data

§Data yang dimasukkan secara automatik ditempatkan dalam jadual

§Sebarang perubahan dalam borang akan dipaparkan secara automatik dalam jadual

§Maklumat yang dimasukkan boleh dilihat dalam bentuk jadual atau borang

 Rujukan; http://cheabdrani.tripod.com/notaaccess.htm

  3.3.3 Query

§Membantu mencari maklumat tertentu dalam lebih daripada satu jadual

§Boleh memilih medan-medan tertentu yang dikehendaki

§Boleh menapis maklumat tertentu yang dikehendaki mengikut syarat-syarat yang dikehendaki

§Boleh digunakan untuk mempamirkan, menukar dan menganalisis data

§Query juga sebagai sumber untuk menyediakan borang dan laporan

§Boleh dapatkan data yang spesifik

 Rujukan; http://cheabdrani.tripod.com/notaaccess.htm
  
  3.3.4 Report

§Maklumat dalam borang boleh dicetak mengikut keperluan

§Boleh membentang data dalam format cetak



 Rujukan; http://cheabdrani.tripod.com/notaaccess.htm

4) Toturial

4.1  Table


Untuk membuat suatu table sederhana, langkah-langkahnya sebagai berikut :
1. Biasanya ketika telah membuat database baru, akan langsung muncul perintah untuk membuat table. Jika tidak ada, klik Create, pilih Table.
2. Isikan nama field-fieldnya beserta isi dari field-field tersebut
3. Simpan
 

4.2.  Query

Berikut ini adalah langkah-langkah membuat Query dengan Query Wizard :
1. Buka File DataBase yang dimiliki kemudian pilih Toolbar Create kemudian
klik Query Wizard.
2. Kemudian akan muncul kotak New Query, lalu pilih Simple Query
Wizard, klik Ok.
3. Kemudian pilih pilih tabel yang diperlukan pada perlukan pada pilihan
Tabel / Query.
4. Keterangan :
Klik > untuk memilih field yang diperlukan dalam Query.
Klik < untuk membatalkan.
Klik >> jika memerlukan semua Field yang ada.
Pilih Field NIM, Nama dan IPK
5. Klik Detail Show Every Field of Every Record atau Summary.
Kemudian klik Next akan muncul jendela baru kemudian beri nama pada
Query yang telah dibuat dan pilih Open The Query to View
Information,
 6. Klik finish
 

4.3   Form


Form digunakan untuk berinteraksi dengan data pada layar, agar data yang kita isikan pada tabel tadi terlihat pada form. Langkah-langkahnya :
1. Klik Create
2. Pilih More Forms
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Pilih layout form (layout dibawah menggunakan Columnar) klik next
5. Pilih gaya tampilan form (tampilan dibawah menggunakan gaya Flow) lalu next
6. Klik Finish
 

4.4  Report


Report digunakan untuk mencetak hasil. Langkah-langkahnya :
1. Klik Create
2. Pilih Report Wizard
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Urutkan seperti keinginan, klik next
5. Pilih gaya tampilan report (tampilan dibawah menggunakan gaya Urban), lalu next
6. Klik Finish 


http://ersafadhilah.blogspot.com/2012/12/cara-membuat-tabel-query-form-dan.html

Kesimpulan

 Microsoft Access 2007 yang untuk selanjutnya disingkat Access 2007 adalah program aplikasi database yang popular dan banyak digunakan saat ini. Dengan Access 2007 Anda dapat merancang, membuat, dan mengelola database dengan secara mudah. Access 2007 mempunyai tampilan user interface (UI) baru yang mengganti menu, toolbars, dan sebagian besar task panes yang ada di Microsoft Access versi sebelumnya dengan mekanisasi tunggal yang lebih simpel dan efisien. User interface (UI) baru ini dirancang untuk membantu Anda bekerja lebih produktif serta mudah dalam menggunakan seluruh fasilitas dan fungsi yang ada.
            Microsoft Access 2007 merupakan aplikasi yang digunakan untuk merancang dan mengelola database dengan sangat mudah. Kemampuan dan kemudahan fasilitas yang dimiliki membuat kita serasa dimanjakan oleh berbagai fitur dan fasilitas yang tersedia di dalam Microsoft Access 2007.

No comments:

Post a Comment